برخی از نویسندگان و صاحب نظران در چند دهه اخیر٬ بُعد دیگری برای اعجاز قرآن بیان کرده اند که همان اعجاز عددی قرآن است. بر اساس این ادعا یک نظم ریاضی بر قرآن حاکم است٬ اما تا چند سال اخیر این راز علمی پنهان مانده بود و با ظهور رایانه هایی که می توانند حسابهای بسیار زیادی را در مدت کم و با دقت بالایی انجام دهند پرده از روی نظم ریاضی قرآن برداشته شد. رأس این گروه از پژوهشگران قرآن٬ افرادی چون رشاد خلیفه و عبدالرزاق نوفل هستند.

دکتر رشاد خلیفه٬ بیوشیمیست و محقق آمریکایی مسلمان(مصری الاصل)٬ با هدف به دست آوردن توضیحی برای پارافهای اسرار آمیز قرآن٬ سوره های پاراف دار  را به کامپیوتر وارد کرد و پس از چند سال تحقیق در سال 1973 اولین کتاب خود را به نام معجزات قرآنی اهمیت حروف اسرار آمیز به چاپ رساند. تحقیقات بیشتر٬ پرده از یک سیستم پیچیده ریاضی برداشت که در سراسر قرآن و همه جزئیات آن حکمفرماست.

پدیده بى نظیرى که در قرآن وجود دارد، در هیچ کتاب نوشته دست بشر یافت نمی شود. هر یک از عناصر قرآن داراى ترکیبى ریاضی است. به خاطر این کد ریاضى جامع، کوچکترین تغییر در متن یا ساختمان ترکیبى قرآن، بلافاصله آشکار می شود.

طراحی بسیار شگفت انگیز

تمامی متن قرآن از یک نظم شگفت آور ریاضی تبعیت می کند. مبنای این سیستم ریاضی عدد 19 است. و 19 مخرج مشترکی برای تمامی اجزای قرآن است. این سیستم ریاضی٬ مانند خود قرآن، از بسیار ساده تا بسیار مشکل متغیر است. حقایق ساده مشاهداتى هستند که بدون هیچ وسایلى می توان آنها را بررسى کرد. ولی حقایق پیچیده ای هم وجود دارند که فقط به کمک ماشین حساب یا کامپیوتر قابل محاسبه اند.
 کلمه "الله" در قرآن ۲۶۹۸ مرتبه تکرار شده است(142×19).
اما، سیستم ریاضى قرآن تنها به کلمه "الله" محدود نیست؛ بلکه بسیار گسترده، بسیار پیچیده، و کاملا جامع است.

حقایق ساده
۱. اولین آیه (۱:۱)، معروف به "بسم الله"، شامل ۱۹ حرف است.
۲. قرآن داراى ۱۱۴ سوره است که می شود  (6×19)
3. بسم الله ۱۱۴ مرتبه تکرار شده است، با وجود غیبت مرموز آن در سوره ۹ (درسوره ۲۷ دو بار تکرار شده است ) و ۱۱۴ = (6×19)
4. از غیبت بسم الله در سوره ۹ تا بسم الله اضافى در سوره ۲۷، دقیقاً ۱۹ سوره است.
5. مجموع شماره سوره ها از ۹ تا ۲۷ می شود (27+26+25+.......+12+11+10+9) = ۳۴۲ یا (18×19)
6. همچنین مجموع کلمات بین دو بسم الله سوره ۲۷هم برابر با 342 کلمه است که باز هم مساوی است با(18×19)
7. اولین آیات معروفى که ابتدا به پیامبر وحى شد (5-1:۹۶) شامل 19 کلمه است.
8. این اولین وحى، داراى ۷۶ حرف یعنی (4×19) است.
9. سوره ۹۶ که از نظر ترتیب زمانى اولین سوره است، داراى ۱۹ آیه است.
10. این اولین سوره از نظر ترتیب زمانى، از آخر قرآن نوزدهمین سوره است.
11. سوره ۹۶ شامل ۳۰۴ حرف عربى است و ۳۰۴ می شود (16×19)
12. آخرین سوره فرستاده شده(سوره ۱۱۰) شامل ۱۹ کلمه است.
13. اولین آیه از آخرین سوره وحى شده (1:۱۱۰) شامل ۱۹ حرف است.
14. ۱۴ حرف مختلف عربى، ۱۴ "پاراف قرآنى" مختلف (مانند ا . ل. م) را تشکیل می دهند که در ابتداى ۲۹ سوره قرار دارند. مجموع این اعداد می شود ۱۴+۱۴+۲۹=۵۷ یا (3×19)
15. مجموع ۲۹ سوره اى که "پاراف هاى قرآن" در آنها آمده است می شود:

822=68+50+.........+7+3+2 که این عدد به علاوه مجموعه تعداد پاراف ها می شود:

836=14+822 یا همان(44×19)
16. بین اولین سوره پاراف دار(۲) و آخرین سوره پاراف دار (۶۸)، تعداد ۳۸ سوره بدون پاراف وجود دارد که می شود (2×19)
17. بین اولین و آخرین سوره هاى پاراف دار 19 مجموعه پاراف دار و بدون پاراف وجود دارد.
18. ۳۰ عدد مختلف در قرآن تکرار شده است:

1٬2٬3٬4٬5٬6٬7٬8٬9٬10٬11٬12٬19٬20٬30٬40٬50٬60٬70٬80٬99٬100٬200٬300٬1000٬

2000٬3000٬5000٬50000٬100000 مجموع این اعداد می شود 162146 یا (8534×19)

19. مجموع شماره آیاتى که دارى کلمه "الله" است، می شود ۱۱۸۱۲۳، این عدد هم بر ۱۹ قابل قسمت است: ۱۱۸۱۲۳=(6217×19)

 

نمونه هایی دیگری از اعجاز عددی قرآن

1.حروف مقطعه

در 29 سوره از قرآن حروف مقطعه آمده است که مجموع آنها 28 حرف از الفبای عربی را تشکیل می دهد، که گاهی آنان را حروف نورانی قرآن می نامند.

الف:نسبت حرف(ق) در سوره "ق" از تمام سوره های قرآن بیشتر است.

ب:مقدار حرف(ص)  در سوره "ص" نیز به تناسب مجموع حروف سوره از هر سوره دیگر بیشتر است.

ج:و نیز حرف(ن)در سوره "ن و القلم" بزرگترین رقم نسبی را در 114 سوره قرآن کریم دارد.

2. 90% اوامر قرآن هفتگانه یا سه گانه یا یگانه است

برای مثال امر: "اعبدوا" (بپرستید) را 3 بار خطاب کرده است٬ 3 بار نسبت به اهل مکه در قرآن آمده است و 3 بار نسبت به پیامبر(ص)  آمده است، شعیب پیامبر(ع) 3 بار به قوم خود گفته است، نوح(ع) 3 بار و هود(ع) 3 بار و صالح(ع) 3 بار و عیسی(ع) نیز 3 بار گفته اند که این سر غریب و عجیبی است.

3. اعجاز ریاضی زوج و فرد در قرآن کریم

جمع اعداد زوج در قرآن کریم دقیقا مساوی با جمع تعداد آیات قرآن  6236 می باشد.

جمع اعداد فرد مساوی مساوی با 6555 که حاصل جمع شماره سوره می باشد.

http://www.8pic.ir/images/72342719614993482608.gif



تاريخ : یک شنبه 5 بهمن 1393 ا 12:0 نويسنده : ««×محمد جعفری ×»» ا

کلمه ی قرآن به معنای خواندن است و از آن جا که باید با خواندن آیه های قرآن کریم، با راه های سعادت آشنا شویم. به این کتاب « قرآن » گغته می شود.

خوب است بدانیم که قرآن کریم با قرآن مجید با هم فرقی ندارند ؛ منظور از این دو نام همان کتاب آسمانی مسلمانان است . کلمه ی « مجید» و « کریم » هر دو صفاتی بر قرآن هستند . ما دو قرآن نداریم که یکی کریم و یکی مجید باشد. این درست مثل آن است که ما یک گل را نشان دهیم و یک بار بگوئیم « این گل زیباست»  و یک بار بگوییم «این گل قرمز است » ما در این دو جمله ، درباره یک گل سخن می گوئیم که هم قرمز است و هم زیبا. قرآن هم یکی بیشتر نیست هم مجید است هم کریم. در سخنان چهارده معصوم علیه السَّلام صفاتی درباره ی قرآن بکار رفته است: راهنما، بهترین داستان ، نجات دهنده ، سودمندترین پند، بهار دل ها ، سعادت بزرگ. حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله در طول عمر خود هرگز چیزی ننوشت. آن حضرت آیه های قرآن را برای مردم می خواند و گروهی از آنان که سواد داشتند ، قرآن را بر روی پوست حیوانات ، استخوان های پهن شتر ، چوب درختان یا پارچه های ابریشمی می نوشتند. این گروه در تاریخ به « کاتبان وحی » مشهورند. کلمه ی « کاتب» در زبان عربی به معنای نویسنده است.

 تعداد کاتبان وحی :

تعداد کاتبان وحی گاه به ۴۰ نفر نیز می رسید که مهمترین آنها امیرمؤمنان علی ( ع) بود. آن حضرت اولین کسی بود که به نوشتن آیه های قرآن پرداخت و تا آخرین روزهای عمر پیامبر (ص) نیز به این کار ادامه داد. امام علی ( ع) فرمود است: به خدا قسم آیه ای نازل نشد مگر آن که پیامبر (ص) آن را بر من می خواند و تفسیر و معنای حقیقی آن را به من می آموخت. کسانی که در حال یادگیری قرآن هستند برای بهتر خواندن ، تمرین می کنند . گاهی قرآن را غلط می خوانند. غلط خواندن آنان گناه نیست، زیرا آنان عمدی این کار را نمی کنند. پس نباید از ترس غلط خواندن ، قرائت و تمرین برای بهتر خواندن آن را کنار بگذاریم. قرآن هواندن در راه رفتن اشکال ندارد بلکه استفاده از این فرصت برای خواندن کتاب خدا خیلی هم خوب است.

 قسم خوردن:

 قسم خوردن به قرآن حرام نیست اما نباید برای هر کاری به این کتاب عزیز قسم بخوریم. البته بهتر است هیچ گاه به خدا ، قرآن و نام امامان علیهماالسّلام قسم نخوریم. در زبان عربی کلمه ی آیه به معنای علامت و نشانه است. آیه های قرآن را به این دلیل به این نام می خوانند که هر کدام نشانه ای از هدایت خداوند است و درستی سخن حضرت محمد (ص) است. جمع کلمه آیه، آیات است و اندازه هر آیه را پیامبر (ص) تعیین کرده است.

 سوره:

سوره در زبان عربی از کلمه ی « سور» گرفته شده است و به معنای برج و باورهایی است که در گذشته ها دور تا دور شهر می کشیدند و چون هر سوره تعدادی از آیات را در دل خود جای داده است از این نظر مانند حصار شهر است که خانه های شهر را درون خود جای داده است . به همین دلیل به آن نیز سوره گفته اند.

 

 


تاريخ : یک شنبه 5 بهمن 1393 ا 11:46 نويسنده : ««×محمد جعفری ×»» ا

گفتم: خسته‌ام   
گفتی: لاتقنطوا من رحمة الله
     .:: از رحمت خدا نا امید نشید(زمر/53) ::.

گفتم: هیشکی نمی‌دونه تو دلم چی می‌گذره
گفتی: ان الله یحول بین المرء و قلبه
     .:: خدا حائل هست بین انسان و قلبش! (انفال/24) ::.


گفتم: غیر از تو کسی رو ندارم
گفتی: نحن اقرب الیه من حبل الورید
     .:: ما از رگ گردن به انسان نزدیک‌تریم (ق/16) ::.



گفتم: ولی انگار اصلا منو فراموش کردی!
گفتی: فاذکرونی اذکرکم
     .:: منو یاد کنید تا یاد شما باشم (بقره/152) ::.



گفتم: تا کی باید صبر کرد؟
گفتی: و ما یدریک لعل الساعة تکون قریبا
     .:: تو چه می‌دونی! شاید موعدش نزدیک باشه (احزاب/63) ::.



گفتم: تو بزرگی و نزدیکت برای منِ کوچیک خیلی دوره! تا اون موقع چیکار کنم؟
گفتی: واتبع ما یوحی الیک واصبر حتی یحکم الله
     .:: کارایی که بهت گفتم انجام بده و صبر کن تا خدا خودش حکم کنه (یونس/109) ::.


گفتم: خیلی خونسردی! تو خدایی و صبور! من بنده‌ات هستم و ظرف صبرم کوچیک... یه اشاره‌ کنی تمومه!
گفتی: عسی ان تحبوا شیئا و هو شر لکم
     .:: شاید چیزی که تو دوست داری، به صلاحت نباشه (بقره/216) ::.


گفتم: انا عبدک الضعیف الذلیل...  اصلا چطور دلت میاد؟   
گفتی: ان الله بالناس لرئوف رحیم
     .:: خدا نسبت به همه‌ی مردم - نسبت به همه - مهربونه (بقره/143) ::.


گفتم: دلم گرفته 
گفتی: بفضل الله و برحمته فبذلک فلیفرحوا
     .:: (مردم به چی دلخوش کردن؟!) باید به فضل و رحمت خدا  شاد باشن (یونس/58) ::.


گفتم: اصلا بی‌خیال! توکلت علی الله   
گفتی: ان الله یحب المتوکلین
     .:: خدا اونایی رو که توکل می‌کنن دوست داره (آل عمران/159) ::.


گفتم: خیلی چاکریم!   
ولی این بار، انگار گفتی: حواست رو خوب جمع کن! یادت باشه که:

و من الناس من یعبد الله علی حرف فان اصابه خیر اطمأن به و ان اصابته فتنة انقلب علی وجهه خسر الدنیا و الآخره
.:: بعضی از مردم خدا رو فقط به زبون عبادت می‌کنن. اگه خیری بهشون برسه، امن و آرامش پیدا می‌کنن و اگه بلایی سرشون بیاد تا امتحان شن، رو گردون میشن. خودشون تو دنیا و آخرت ضرر می‌کنن (حج/11) ::.


گفتم:...
دیگه چیزی برای گفتن نداشتم.

گفتم: چقدر احساس تنهایی می‌کنم
گفتی: فانی قریب
     .:: من که نزدیکم (بقره/۱۸۶) ::.


گفتم: تو همیشه نزدیکی؛ من دورم... کاش می‌شد بهت نزدیک شم
گفتی: و اذکر ربک فی نفسک تضرعا و خیفة و دون الجهر من القول بالغدو و الأصال
     .:: هر صبح و عصر، پروردگارت رو پیش خودت، با خوف و تضرع، و با صدای آهسته یاد کن (اعراف/۲۰۵) ::.

گفتم: این هم توفیق می‌خواهد!
گفتی: ألا تحبون ان یغفرالله لکم
     .:: دوست ندارید خدا ببخشدتون؟! (نور/۲۲) ::.


گفتم: معلومه که دوست دارم منو ببخشی
گفتی: و استغفروا ربکم ثم توبوا الیه
     .:: پس از خدا بخواید ببخشدتون و بعد توبه کنید (هود/۹۰) ::.


گفتم: با این همه گناه... آخه چیکار می‌تونم بکنم؟     
گفتی: الم یعلموا ان الله هو یقبل التوبة عن عباده
     .:: مگه نمی‌دونید خداست که توبه رو از بنده‌هاش قبول می‌کنه؟! (توبه/۱۰۴) ::.


گفتم: دیگه روی توبه ندارم
گفتی: الله العزیز العلیم غافر الذنب و قابل التوب
     .:: (ولی) خدا عزیزه و دانا، او آمرزنده‌ی گناه هست و پذیرنده‌ی توبه (غافر/۲-۳) ::.


گفتم: با این همه گناه، برای کدوم گناهم توبه کنم؟
گفتی: ان الله یغفر الذنوب جمیعا
     .:: خدا همه‌ی گناه‌ها رو می‌بخشه (زمر/۵۳) ::.


گفتم: یعنی بازم بیام؟ بازم منو می‌بخشی؟
گفتی: و من یغفر الذنوب الا الله
     .:: به جز خدا کیه که گناهان رو ببخشه؟ (آل عمران/۱۳۵) ::.


گفتم: نمی‌دونم چرا همیشه در مقابل این کلامت کم میارم! آتیشم می‌زنه؛ ذوبم می‌کنه؛ عاشق می‌شم! ...  توبه می‌کنم
گفتی: ان الله یحب التوابین و یحب المتطهرین
     .:: خدا هم توبه‌کننده‌ها و هم اونایی که پاک هستند رو دوست داره (بقره/۲۲۲) ::.


ناخواسته گفتم: الهی و ربی من لی غیرک     
گفتی: الیس الله بکاف عبده
     .:: خدا برای بنده‌اش کافی نیست؟ (زمر/۳۶) ::.


گفتم: در برابر این همه مهربونیت چیکار می‌تونم بکنم؟
گفتی:

یا ایها الذین آمنوا اذکروا الله ذکرا کثیرا و سبحوه بکرة و اصیلا هو الذی یصلی علیکم و ملائکته لیخرجکم من الظلمت الی النور و کان بالمؤمنین رحیما
.:: ای مؤمنین! خدا رو زیاد یاد کنید و صبح و شب تسبیحش کنید. او کسی هست که خودش و فرشته‌هاش بر شما درود و رحمت می‌فرستن تا شما رو از تاریکی‌ها به سوی روشنایی بیرون بیارن. خدا نسبت به مؤمنین مهربونه (احزاب/۴۱-۴۳) ::.
 



تاريخ : شنبه 4 بهمن 1393 ا 17:51 نويسنده : ««×محمد جعفری ×»» ا

واژه عید در قرآن کریم تنها یکبار در آیه 114، سوره مائده آمده است: "عیسی‌ بن مریم گفت: بارالها! پرودگارا! برای ما از آسمان مائده‌ای فرست تا این روز برای ما و کسانی که پس از ما می آیند، عید باشد که تو بهترین روزی دهندگانی و آیت و حجتی از جانب تو برای ما باشد." ‏‏"عید" روزی است که در آن سود و منفعتی به دست بیاید و در شرع مقدس اسلام، روزهای غدیر، قربان و فطر عید نامیده می‌شوند که در عید اضحی، قربانی و در عید فطر، زکات فطره مطرح است و درغدیر، حضرت علی (ع) به امامت منصوب شدند. همچنین می‌توان گفت؛ عید آن روزی است که در آن نماز ویژه‌ای برگزار کنند یا روزی است که مجمعی در آن فراهم آید و یا آنکه عید روزی است که خلق از ماتم به شادمانی "عود" کنند یا روزی است که تفاوتی میان درویش و توانگر نباشد یا آنکه "عید" روز شریف و ارجمندی می‌تواند باشد. ‏از آیه "مائده" استفاده می‌شود که حضرت عیسی مسیح (ع) روز نزول مائده را که سال‌روز وقوع یک معجره الهی در تاریخ است، برای همه انسان‌ها "عید" قرار داده است تا این روز، آیت و حجتی از جانب خداوند برای مردمان در تمامی اعصار بوده باشد و به میمنت این پدیده پربرکت همه ساله شادمانی و خجستگی آن روز تکرار شود. ‏
از آنجا که "مائده" به معنای خوان پرنعمت، تنها دوبار در سوره مائده آمده است، می‌توان گفت؛ نزول رزق از آسمان به درخواست حضرت عیسی مسیح (ع) ویژگی خاصی داشته که به خاطر آن عنوان "مائده" را به خود گرفته است. ‏
راغب اصفهانی می‌گوید: "مائده طبق و خوانی است که در آن طعام باشد که هم به آن طبق و هم به طعام مائده گفته می شود." ‏بنابراین، عید در این آیه اشاره دارد به نزول یک برکت آسمانی در پوشش طبق یا طبق‌هایی از طعام و خوردنی که می‌تواند تکرار و بازگشت آن روز نیز همان برکات را به همراه داشته باشد و از این جهت، آیت و حجتی دیگر از جانب خداوند متعال برای انسان‌ها و فرصتی دیگر برای ایجاد ارتباط با خدا و ذکر و یاد او در دل ها و زبان ها باشد
واژه عید در قرآن کریم تنها یکبار در آیه ۱۱۴ ، سوره مائده آمده است :

” عیسی‌ بن مریم گفت : بارالها ! پرودگارا ! برای ما از آسمان مائده ‌ای فرست تا این روز برای ما و کسانی که پس از ما می آیند ، عید باشد که تو بهترین روزی دهندگانی و آیت و حجتی از جانب تو برای ما باشد .”



تاريخ : شنبه 4 بهمن 1393 ا 17:19 نويسنده : ««×محمد جعفری ×»» ا

آیا میدانید : تعداد ۱۰۱۵۰۳۰ نقطه در قرآن بکار رفته است

آیا میدانید : تعداد ۵۰۹۸ محل وقف در قرآن وجود دارد

آیا میدانید : تعداد ۳۹۵۸۶ عدد کسره در قرآن بکار برده شده است

آیا میدانید : تعداد ۱۹۲۵۳ عددتشدید در قرآن بکار برده شده است

آیا میدانید : بهترین نوشیدنی که در قرآن ذکر شده ( شیر ) می باشد

آیا میدانید : بهترین خوردنی که در قرآن ذکر شده ( عسل ) می باشد

آیا میدانید : بزرگترین عدد در سوره صافات آیه ۱۴۷ آمده که صد هزار می باشد.

آیا میدانید : کمترین حرفی می در قرآن بکار رفته حرف ( ظاء) می باشد

آیا میدانید : بزرگترین سوره قرآن دارای ۲۵۵۰۰ حرف می باشد

آیا میدانید : تعداد کلمات سوره تکویر برابر با تعداد سوره های قران است

آیا میدانید : سوره اخلاص به نسب نامه خداوند معروف است

آیا میدانید : سوره حمد دوبار بر پیامبر نازل شده یکبار در مکه و یکبار در مدیه

آیا میدانید : سوره عادیات منسوب به حضرت علی (ع) است

آیا میدانید : در سوره نساء به قوانین ازدواج اشاره شده است

آیا میدانید : آیه ای که سر بریده امام حسین (ع) در شام تلاوت نمود آیه ۹ سوره کهف می باشد.

آیا میدانید : در آیه ۶ سوره مائده مراحل وضو بیان شده است

آیا میدانید : حضرت سلیمان نخستین شخصی بود که بسم الله الرحمن الرحیم نوشت.

آیا میدانید : حضرت موسی (ع) داماد حضرت شعیب (ع) بود

آیا میدانید : حضرت ادریس (ع) اولین شخصی بود که لباس دوخت و خط نوشت

آیا میدانید : پرنده ای که در دربار حضرت سلیمان (ع) خدمت می کرد (هدهد) نام داشت

آیا میدانید : به حیوای که از طرف خدا وحی شد زنبور بود (آیه ۶۸ یوره نحل)

 



تاريخ : شنبه 4 بهمن 1393 ا 17:10 نويسنده : ««×محمد جعفری ×»» ا
.: Weblog Themes By : VioletSkin.lxb.ir :.