داستان شیطان و مرد نماز گزار

مردی صبح زود از خواب بیدار شد تا نمازش را در خانه خدا (مسجد) بخواند.
لباس پوشید و راهی خانه خدا شد.
در راه به مسجد، مرد زمین خورد و لباسهایش کثیف شد. او بلند شد،
خودش را پاک کرد و به خانه برگشت.
مرد لباسهایش را عوض کرد و دوباره راهی خانه خدا شد. در راه به مسجد و
در همان نقطه مجدداً زمین خورد!
او دوباره بلند شد، خودش را پاک کرد و به خانه برگشت. یک بار دیگر لباسهایش
را عوض کرد و راهی خانه خدا شد.
در راه به مسجد، با مردی که چراغ در دست داشت برخورد کرد و نامش را پرسید.
مرد پاسخ داد: (( من دیدم شما در راه به مسجد دو بار به زمین افتادید.))،
از این رو چراغ آوردم تا بتوانم راهتان را روشن کنم.
مرد اول از او بطور فراوان تشکر می کند و هر دو راهشان را به طرف مسجد
ادامه می دهند. همین که به مسجد رسیدند، مرد اول از مرد چراغ بدست
در خواست می کند تا به مسجد وارد شود و با او نماز بخواند.
مرد دوم از رفتن به داخل مسجد خودداری می کند.
مرد اول درخواستش را دوبار دیگر تکرار می کند و مجدداً همان جواب را می شنود.
مرد اول سوال می کند که چرا او نمی خواهد وارد مسجد شود و نماز بخواند.
مرد دوم پاسخ داد: ((من شیطان هستم.)) مرد اول با شنیدن این جواب جا خورد.
شیطان در ادامه توضیح می دهد:
((من شما را در راه به مسجد دیدم و این من بودم که باعث زمین خوردن شما شدم.))
وقتی شما به خانه رفتید، خودتان را تمیز کردید و به راهمان به مسجد برگشتید،
خدا همه گناهان شما را بخشید. من برای بار دوم باعث زمین خوردن شما شدم
و حتی آن هم شما را تشویق به ماندن در خانه نکرد، بلکه بیشتر به راه مسجد برگشتید.
به خاطر آن، خدا همه گناهان افراد خانواده ات را بخشید. من ترسیدم که اگر یک بار دیگر
باعث زمین خوردن شما بشوم، آنگاه خدا گناهان افراد دهکده تان را خواهد بخشید.
بنا براین، من سالم رسیدن شما را به خانه خدا (مسجد) مطمئن ساختم.



تاريخ : پنج شنبه 30 بهمن 1393 ا 17:59 نويسنده : ««×محمد جعفری ×»» ا

دو دریا 

سوره النمل, آيات ۶۰ و ۶۱
[آيا آنچه شريك مى‏پندارند بهتر است] يا آن كس كه آسمانها و زمين را خلق كرد و براى شما آبى از آسمان فرود آورد پس به وسيله آن باغهاى بهجت‏انگيز رويانيديم كار شما نبود كه درختانش را برويانيد آيا معبودى با خداست [نه] بلكه آنان قومى منحرفند.
[آيا شريكانى كه مى‏پندارند بهتر است] يا آن كس كه زمين را قرارگاهى ساخت و در آن رودها پديد آورد و براى آن كوه‏ها را [مانند لنگر] قرار داد و ميان دو دريا برزخى گذاشت آيا معبودى با خداست [نه] بلكه بيشترشان نمى‏دانند



تاريخ : یک شنبه 12 بهمن 1393 ا 8:47 نويسنده : ««×محمد جعفری ×»» ا

قرآن كریم كتابی است كه از سوی خداوند توسط جبرئیل امین به پیامبر برگزیده اش حضرت محمدبن عبدا... وحی و نازل گردید این كتاب شریف حاوی دستورات و سفارشاتی است جامع برای زندگی انسانی و بعبارت دیگر كتابی است برای انسان سازی و راهنمایی بشر بسوی كمال و وصول حقیقت .

قرآن كتاب آسمانی مسلمانان است و هر مسلمانی موظف است تا حد توان در شناخت آن و مفاهیم این كتاب ارزشمند بكوشد . در این نوشتار تلاش شده است تا بخشی از اقیانوس بیكران كلام الهی به زبانی ساده تنظیم و مورد استفاده همگان قرار گیرد .

منبع اصلی مطالب این نوشتار تفسیر نمونه حضرت آیت ا... مكارم شیرازی و همچنین تفسیر موضوعی ایشان بنام پیام قرآن كه تا كنون دو دوره معارف اسلامی و اخلاق در قرآن آن منتشر گردیده و تعداد دیگری از كتب معتبر در این زمینه می باشد .

مطالب تنظیمی در دو بخش شكلی و محتوایی بوده و برای ورود به این دو بخش مقدمه ای در 14 بند تنظیم گردیده است كه آشنایی با آنها كاملا مفید است .

امید است مطالعه این نوشتار بتواند استفاده كنندگان از آنرا با گوشة كوچكی از اقیانوس بیكران قرآن آشنا نماید . ان شاءالله تعالی

ضمنا بمصداق حدیث ثقلین( انی تارك فیكم الثقلین كتاب الله وعترتی) در این تحقیق كتاب كافی معتبرترین وقدیمی ترین كتاب حدیث نوشته مرحوم كلینی نیز مورد مطالعه قرار گرفته لذاروایت با ذكر شماره ان از كتاب مورداشاره امده است

در این تحقیق كتاب كافی نوشته مرحوم كلینی نیز مورد مطالعه قرار گرفته لذاروایت با ذكر شماره ان از كتاب مورداشاره امده است.

یك: نامها و صفات قرآن

نام اصلی كتاب خداوند قرآن است كه 85 بار در كتاب خدا از آن یادشده است .

قرآن از ریشة قرائت و به معنای خواندن است و برخی آن را از ریشه قرن به معنای جمع كردن می دانند اما قرآن اسامی و اوصاف دیگری نیز دارد كه در كتاب خداوند بدانها اشاره شده است ما در اینجا به اسامی وسپس صفات قرآن اشاره می كنیم .

الف ) نامها: فرقان – كتاب – ذكر – تنزیل – موعظه – شفاء – هدی – رحمت – نور – حدیث – تذكره – كلام – حكم – سراج – ذكری – حكمت – نعمت – حبل – قصص - تبیان- بینه- بصائر – فصل – صدق – عدل – صحیفه – ضیاء - بشری – برهان – بلاغ – بیان – نبا - قول فصل – كلام ا... . .

ب ) صفات: مجید – عزیز – كریم – عظیم – مبین – حكیم – عربی – مبارك – قیم – هادی – حق – بشیر – نذیر – منیر – شافی – منادی – ثقیل – عجب – مصدّق – مهیمن – صراط مستقیم – احسن الحدیث-ذی الذكر-علی-كبر

در مجموع حدود هفتاد نام و صفت برای قرآن كریم آمده است .

باستناد حدیث ثقلین قرآن كریم ثقل اكبر و معصومین ثقل اصغرند .

دو: زبان لهجةو رسم الخط قرآن

الف) زبان و لهجة قرآن

قرآن به زبان عربی نازل شده است و با توجه باینكه پیامبر اهل جزیره العرب و از قبیله قریش بودند لذا به لهجة حجازی و قریشی تكلم می فرمودند بنابراین سعی تمام قاریان قرآن بر این است كه این كتاب عزیز را به همان زبان و لهجة پیامبر قرائت كنند .

امروزه زبان عربی یكی از شش زبان رسمی در سازمان ملل متحد است و علاوه بر 22 كشور عربی كه به زبان عربی تكلم می كنند در كشورهای اسلامی به عنوان زبان دوم به كار میرود به عبارت دیگر بیش از یك میلیارد نفر از مردم جهان با زبان عربی آشنایی دارند .

اصل شانزدهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تدریس زبان عربی را در دوره متوسطه الزامی دانسته است.

در قرآن كریم در 12آیه بمساله زبان قرآن اشاره شده است كتاب فصلت آیاته قرآناعربیالقوم یعلمون 3 فصلت سایرآیات عبارتنداز 12احقاف-58دخان-3زخرف-7شوری-28زمر-195شعرا-2یوسف-113طه-37رعد-103نحل و44فصلت زبان عربی و عبر ی جزء زبانهای سامی محسوب میشود.

ب: رسم الخط قرآن

در صدر اسلام قرآن با رسم الخط كوفی نوشته می شد كه كلمات آن دارای نقطه ، حركات و علائم نبودند لیكن بعدا رسم الخط نسخ كه دارای سهولت و زیبایی بیشتری بود جایگزین آن شد و این رسم الخط تا كنون جاریست . در ایران قرآن را بخط فارسی كه معروف به نستعلیق است نگاشته اند .

غالب قرآنهای موجود در ایران و كشورهای اسلامی بخط عثمان طه نویسنده معروف عربستان سعودی است . بهترین امتیاز كار این نویسنده تنظیم قرآن در صفحات با آیات كامل است و لذا آیه 282 بقره كه طولانی ترین آیه قرآن است در یك صفحه گنجانده شده ( ص 48 ) و كل آن در 604 صفحه تنظیم گردیده است هر صفحه 15 خط باستثنای صفحات اول و آخر .

ضمنا پیامبر اسلام امی بودند و هرگز خط ننوشتند وتنها به امضاء خود می پرداختند .

آیه 48 عنكبوت چنین بیان میدارد:

و ماكنت تتلوا من قبله من كتاب و لا تخطه بیمینك اذا لارتاب المبطلون .

سه: نزول قرآن و فترت ان

الف: نزول قرآن

قرآن كریم دوبار بر پیامبر گرامی اسلام نازل شده است .

1- بصورت دفعی و یكجا:

در شب قدر در ماه مبارك رمضان در سال 41 عام الفیل

قرآن كریم در 4 آیه به این نزول دفعی اشاره نموده است ؛

انا انزلناه فی لیله القدر1قدر

انا انزلناه فی لیله المباركه 2 دخان

شهر رمضان الذی انزل فیه القرآن 185 بقره

نزل به الروح الامین علی قلبك193شعرا

در نزول دفعی قرآن از واژه انزال استفاده نموده است .

ضمنا بموجب روآیات اسلامی نزول دفعی قران درشب قدربوده و كلیه كتب الهی به پیامبران خود در ماه رمضان نازل شده است (637تا645)

2- بصورت تدریجی:

در طول 23 سال رسالت پیامبر از 27 رجب سال 40 عام الفیل در غار حراء تا رحلت ایشان در 28 صفر سال 11 هجری .

به این آیات توجه فرمائید:

لاتحرك به لسانك لتعجل به آن علینا جمعه و بیانه فاذا قرآناه فاتبع قرآنه ثم آن علینا بیانه 17 قیامه

و لاتعجل بالقرآن من قبل آن یقضی الیك وحیه113 طه

و قرآنا فرقناه لتقرا علی الناس علی مكث و نزلناه تنزیلا 107 اسراء

و اذا بدلنا آیه مكان آیه وا... اعلم بما ینزل103 نحل

ماننسخ من آیه او ننسها نات بخیر او مثلها 100 بقره و سایر شواهد تاریخی و اسباب النزول

در خصوص نزول تدریجی قرآن از واژه تنزیل استفاده كرده است .

قابل ذكر است كه سوره حمد غیر از نزول دفعی دوبار یكی در مكه و دیگری در مدینه بهنگام تغییر قبله از مسجد الاقصی به مسجد الحرام نازل گردیده است .

قرآن در این مورد می فرماید:

و لقد اتیناك سبعا من المثانی و القرآن العظیم 88 حجر



تاريخ : پنج شنبه 9 بهمن 1393 ا 9:1 نويسنده : ««×محمد جعفری ×»» ا

سوره های گروهی:

*سوره هایی که با حروف مقطعه «حم»آغاز شده اند(مؤمن،فصلت،زخرف،شوری،احقاف، دخان وجاثیه)را حوامیم نامیده اند.

*سوره های حمد،انعام،کهف،سبأ وفاطر را حامدات می گویند.

*سوره های بقره،آل عمران،اعراف،عنکبوت،روم،لقمان وسجده به اَل ممشهور شده اند.

*سوره های فتح،سجده،حشر،طلاق،ن والقلم،حجرات،تبارک،تغابن،منافقون،جمعه، صف،جن،نوح،مجادله،ممتحنه وتحریم را ممتحنات می گویند.

*سوره های اسراء،حدید،حشر،صف،جمعه،تغابن واعلی رابه مسبّحات معروفند.

*سوره هایی که دارای سجده ی واجب هستند عزائم می گویند.(فصّلت،نجم،علق،سجده)

*سوره های اسرا،کهف،مریم،طه وانبیا را عتاق نامیده اند.

*به سوره های شعراء،نمل وقصص طواسین می گویند.

*به سوره های بقره وآل عمران زهروان می گویند.

*به سوره های انفال وتوبه قرینتین می گویند.

*به سوره های فلق وناس معوذتین می گویند.

*به پنج سوره از قرآن که با کلمه ی «قل» آغاز می شوند(جن،کافرون،اخلاص، فلق وناس) را مقولات نامیده اند.

*به 66سوره ی قرآن یعنی سوره های حمد وق تا پایان قرآن مفصّلات می گویند.

*سوره هایی که با واژه ی إذا آغاز شده اند را زمانیه نامیده اند.

*سوره هایی که با تسبیح شروع می شوند به عروس های قرآن معروفند.

*سوره هایی که با «المر»آغاز شده اند را بساتین قرآن  نامیده اند.



تاريخ : سه شنبه 7 بهمن 1393 ا 11:22 نويسنده : ««×محمد جعفری ×»» ا

يک پزشک مصري موفق شد با الهام از آيات سوره يوسف (ع) داروي درمان آب مرواريد را بسازد. 

به گزارش خبرگزاري قرآني ايران (ايکنا) به نقل از روزنامه «يمن‌تايمز»، اين دارو که «داروي قرآن» نام دارد، توسط دکتر عبدالباسط محمد و با استفاده از ترکيبات موجود در عرق بدن انسان ساخته شده است. 

دکتر عبدالباسط محمد درباره نحوه الهام از آيات قرآن بري ساخت اين دارو مي‌گويد: يک روز صبح در حال خواندن سوره يوسف(ع) بودم که آيات 84 تا 93 اين سوره نظر مرا جلب کرد. حضرت يوسف (ع) که اکنون عزيز مصر است، در آيه 93 خطاب به برادران خود مي‌گويد: «حال اين پيراهن مرا ببريد و بر روي صورت پدرم بيندازيد تا بينا شود. 

حضرت يعقوب(ع) در فراق فرزند خود يوسف (ع) بسيار گريه مي‌کند و بر اثر اين گريه‌ها چشم‌هايش سفيد شده و بينايي خود را از دست مي‌دهد. اما با انداختن پيراهن يوسف (ع) بر روي چشمان پدر، بينايي حضرت يعقوب (ع) بازمي‌گردد. 

او مي‌افزايد: من با خود فکر کردم که چه چيز در پيراهن يوسف (ع) مي‌توانست اثر شفابخش بر چشمان يعقوب(ع) گذارد و سرانجام به اين نتيجه رسيدم که چيزي جز عرق بدن يوسف (ع) نمي‌تواند عامل بينايي چشمان پدر باشد. با مطالعه بر روي ترکيبات عرق انسان و آزمايش آن بر روي خرگوش‌ها به نتايج مثبتي دست يافتم. پس از آزمايش داروي خود بر روي 250 بيمار مبتلا به آب مرواريد و احراز 99 درصدي اثربخشي اين دارو، برايم مسجل شد که اين معجزه‌ي از سوي قرآن بود. 

يادآوري مي‌شود، قرار است يک شرکت داروسازي سوئيسي «داروي قرآن» را که بدون عوارض جانبي است و 99 درصد موثر بوده و به تاييد موسسات تحقيقاتي اروپا و آمريکا رسيده است، به توليد انبوه برساند.



تاريخ : دو شنبه 6 بهمن 1393 ا 8:26 نويسنده : ««×محمد جعفری ×»» ا
.: Weblog Themes By : VioletSkin.lxb.ir :.